Afgelopen jaren hebben warmtepompen een mooie versnelling doorgemaakt, om goede redenen: voor een betaalbare energierekening, meer energie-onafhankelijkheid (een middelvinger naar Poetin) en/of het klimaat. De tevredenheid van veel Nederlanders over de warmtepomp is erg groot: uit recent onderzoek van Motivaction blijkt dat 85 procent van de mensen (heel) tevreden is over zijn of haar warmtepomp. Over het aanschaf- en installatieproces is slechts 13 procent niet tevreden, de rest wel. Ruim zestig procent maakt zich minder zorgen over de energierekening, dankzij de warmtepomp.
De duurzame energiesector wil graag zoveel mogelijk mensen goed helpen, zodat ze kunnen genieten van een comfortabel huis en duurzame warmte. Dus als er problemen zijn, werken we eraan om die zo snel mogelijk op te lossen. Natuurlijk is het een uitdaging om met zo’n versnelling de keten overal goed op te lijnen. Met de (eerdere) groei van het aantal geïnstalleerde warmtepompen (eind dit jaar naar verwachting zo’n 650.000 warmtepompen in de Nederlandse woningen), hebben nog niet alle installatiebedrijven als reactie op deze versnelling de service en aftersales op orde. Dat is een aandachtspunt en tegelijkertijd een typisch voorbeeld van de transitie. Het aantal warmtepompen dat geïnstalleerd wordt, wisselt sterk, mede door zwabberend beleid. Dat maakt het niet makkelijker om de hele keten van fabricage – installatie – onderhoud op tijd op orde te krijgen. Overigens is het aantal geïnstalleerde warmtepompen het afgelopen jaar fors gedaald, zo blijkt uit een inventarisatie van de NVDE en aangesloten branches.
Er wordt hard gewerkt om problemen met het onderhoud van warmtepompen op te lossen, en veruit de meeste mensen (85 procent) zijn nu al heel tevreden over hun warmtepomp.