NVDE startuplid Lightyear: elektrische auto die zichzelf oplaadt

29 november 2018

Lightyear ontwikkelt een elektrische auto die zichzelf oplaadt. Lightyears’ missie is schone mobiliteit voor iedereen, overal. Het bedrijf is gestart door vijf Solar Team Eindhoven alumni. De Lightyear One is de eerste commerciële zonne-elektrische familie auto ter wereld. Het is een ‘plugin’ elektrische vijf zits (2+3), 4 deurs crossover coupé. De auto is specifiek ontwikkeld als zonne-auto, niet slechts als een Electronic Vehicle (EV) met zonnecellen.

De Lightyear One wordt aangeboden vanaf €119.000 ex. BTW en binnenkort ook als leaseauto. De strategie van Lightyear is vergelijkbaar met die van Tesla, de Lightyear One is de ‘statement car’ waarmee de wereld wordt getoond dat rijden op directe zonne-energie echt een goede optie is. Hierna zullen de auto’s in massa productie worden genomen waarmee de prijs significant omlaag gaat.
Lightyear is startup lid van NVDE geworden en wil mede via de NVDE een bijdrage leveren aan het versnellen van de transitie naar 100% duurzame mobiliteit. We laten zien dat het kan!

De vereiste hoge efficiëntie wordt bereikt door een combinatie van een laag gewicht, (elektrische) drive train efficiëntie en aerodynamica. Door het gebruik van in-wiel motoren bijvoorbeeld gebruiken we geen transmissie, reductie, differentieel en aandrijfassen. Hierdoor wordt er bespaard op gewicht, ruimte en bewegende delen waardoor weer minder verliezen, wrijving en slijtage worden gerealiseerd, zowel bij accelereren als regenereren. Maar ook het onderhoud wordt hierdoor verminderd, de levensduur verlengd en de ontwerpvrijheid vergroot waardoor weer een betere aerodynamica en gewicht kan worden gerealiseerd.

Deze efficiëntie biedt ook weer sneller (in km/uur) en minder laden, dus minder laad ‘gedoe’. De Lightyear laadt sneller op direct zonlicht dan de meeste EV’s op een gewoon stopcontact. Op een gewoon stopcontact laadt de Lightyear net zo snel als een vergelijkbare EV op een speciaal laadpunt. Vandaar dat de combinatie van zon met stopcontacten een realistische laadinfrastructuur is voor Lightyear. Dat opent markten voor Lightyear die voor concurrerende EV-fabrikanten slecht te begaan zijn. De meeste landen in de wereld hebben nog geen goede EV- laadinfrastructuur.
Speciale zonnecellen op het dak en ‘motorkap’ laden de auto de gehele dag, iedere dag, gedurende de gehele levensduur. De efficiëntie van de Lightyear One is +/- 2,3 x beter dan vergelijkbare beste EV’s in de markt.

De Lightyear One heeft een range van maximaal 800 km en kan maximaal 20.000 km per jaar rijden  puur op zelf-gegenereerde zonne-energie. Uiteraard afhankelijk van je locatie. In Nederland bijvoorbeeld bereiken we maximaal 10.000 zonne-kilometers per jaar gebaseerd op de WLTP-cycle, toch ruim de helft van wat een gemiddelde automobilist per jaar rijdt.


Misschien ook interessant

Jilles van den Beukel (Haags Centrum voor Strategische Studies): “Snelle vergunningverlening en consistent beleid voorwaarden voor de Europese energietransitie”

Jilles van den Beukel (Haags Centrum voor Strategische Studies): “Snelle vergunningverlening en consistent beleid voorwaarden voor de Europese energietransitie”