NVDE op bezoek bij Tesla

31 januari 2017

Dat duurzaamheid heel cool kan zijn weten wij bij de NVDE natuurlijk al heel lang. Toch zijn er voorlopers op het gebied van duurzame energie en mobiliteit die dat net wat meer zijn dan anderen. Zoals Tesla, het bedrijf dat het elektrisch rijden sexy heeft gemaakt. Een delegatie van de NVDE bezocht onlangs de Tesla-fabriek in Tilburg.

Sinds anderhalf jaar worden in Tilburg per week rond de 450 elektrische auto’s, de modellen S en X, afgemaakt aan de assemblagelijnen. De luxeauto’s gaan als warme broodjes over de toonbank, ondanks de serieuze prijs. Elektrisch rijden in een Tesla is een echte beleving, zo ondervonden wij ook tijdens de testrit met het Model X. De fabriek is dan ook in korte tijd gegroeid, en biedt nu al werk aan bijna 500 werknemers.

Getting things done

101Er hangt een soort magie rond het merk, zoals Apple dat ook ooit had. Tesla is in 2003 opgericht en ging, na de eerste jaren vooral bezig te zijn geweest met research en development, in 2010 naar de beurs. Sindsdien is het hard gegaan. Was een aandeel aanvankelijk nog 17 dollar per stuk, nu kost die 254 dollar. Het zegt genoeg over de populariteit van Tesla. Wat is, naast natuurlijk de blitse luxe elektrische auto’s zelf, het geheim van het succes van Tesla? Dat is ook de mentaliteit van het duurzame energiebedrijf: ‘Getting things done’. Het bedenken en gewoon doen. Iemand moet bijvoorbeeld de lead nemen met elektrisch rijden, was de gedachte van de grote baas Elon Musk. Ook op het gebied van opwekken en opslaan van zonne energie is het bedrijf inmiddels een voorloper. Want de ambities van het bedrijf om de overgang naar duurzame energie te versnellen zijn groot.

Grootste zonnedak ter wereld

In Nevada heeft Tesla onlangs haar Gigafactory geopend, om de productie van haar lithium-ion batterijen voor het nieuwste model auto, de model 3 op te schalen. Voor deze productie wil het bedrijf enkel duurzame energie inzetten. Daarom krijgt de Gigafactory het grootste zonnedak ter wereld, met een vermogen van 70 megawatt. Naast zonne-energie plaatst Tesla verder op de heuvels rondom de fabriek windmolens. Daarnaast wil het bedrijf ook de efficiëntie van de fabriek op andere vlakken verhogen. Zo hergebruikt Tesla de restwarmte van de productieprocessen om de gebouwen te verwarmen en wordt 1,5 miljoen liter water hergebruikt, waardoor het verbruik van water met 80 procent is teruggedrongen. Verder wordt er momenteel een recycling-faciliteit gebouwd, waar alle reststromen op een veilige manier verwerkt worden. Ook de lithium kan worden teruggewonnen uit gebruikte batterijen.

Elon Musk heeft aangekondigd een tweede Gigafactory te willen openen in Europa. Nederland heeft zich daar dan ook met veel enthousiasme voor aangemeld. Verschillende regio’s zijn de concurrentiestrijd al aangegaan, van Noord-Nederland, Rotterdam, Noord-Brabant, Limburg tot Lelystad.

Betaalbaar

Het doel van Tesla is altijd geweest om elektrisch rijden mainstream te maken om hiermee de overgang naar duurzame energie te versnellen. De huidige Tesla-modellen in het hoge segment, zijn een belangrijke stap in het masterplan van Tesla om dit te realiseren.

005De Roadster, en de model S en X moesten de wereld bewijzen dat elektrisch rijden geen compromis hoeft te zijn en hiermee de mensen die veel kilometers rijden over de streep trekken. Het geld dat het bedrijf hiermee verdiende werd direct geïnvesteerd in de ontwikkeling van de batterij technologie die een goedkopere elektrische auto mogelijk zou maken. Deze nieuwe Model 3, die gepland staat in 2018 op de Europese markt te komen, zal meer betaalbaar zijn en hiermee toegankelijker zijn voor de massa. Doel is om er 500.000 auto’s per jaar van te gaan produceren. Door die schaalgrootte kan de prijs dalen tot rond de 35.000 dollar. Zo zal Tesla een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de doorbraak van duurzame mobiliteit. Vooralsnog zijn de Tesla’s ook nog steeds voorloper als het gaat om het bereik wat je met de auto kunt halen. De Tesla Model S 100D heeft bijvoorbeeld de grootste actieradius van alle elektrische auto’s die momenteel op de markt zijn. De elektrische auto heeft een accupakket van 100 kilowattuur en kan 613 kilometer halen.

Duurzame mobiliteit

Maar het energie innovatiebedrijf denkt met haar technologie ook verder over duurzame mobiliteit, zoals car sharing bijvoorbeeld. De nieuwe modellen krijgen allemaal zelfsturende technologie, waardoor de auto makkelijker kan worden gedeeld. Zo kan de auto je naar kantoor brengen, en vervolgens je buurman naar het vliegveld brengen. Momenteel zijn de huidige Tesla-modellen uitgerust met de benodigde hardware om autonoom te rijden maar wordt er voor dat het zover is, nog heel veel data verzameld voor de software en de hardware deze ontwikkeling mogelijk maken. Nederland is een van de eerste Europese landen die met zelfsturende auto’s aan het testen is.

Energierevolutie

Naast auto’s houdt Tesla zich ook bezig met batterijen voor huishoudens en ondernemingen. In Tilburg presenteerde het bedrijf de laatste ontwikkelingen over het gebruik van deze batterijen, de zogenoemde Powerwall voor huishoudens en de Powerpack voor industrieel gebruik. Powerwall 2 is een batterij voor woningen en kleine bedrijven waarin in combinatie met zonnepanelen zonne-energie wordt opgeslagen. De batterij levert deze schone, betrouwbare energie als de zon niet schijnt en kan tevens geschakeld worden als noodstroomvoorziening.

De Powerpack ondersteunt uiteenlopende toepassingen die zakelijke verbruikers en energieleveranciers meer controle, efficiëntie en betrouwbaarheid in het elektriciteitsnet bieden, zoals piekafvlakking, lastverschuiving, noodstroom voorziening, vraagrespons en inzet op de reservemarkten van de TSO.

Genereren én opslaan zonne-energie

Het bedrijf integreert het genereren van zonne-energie met het opslaan ervan. Zo wil het bedrijf bijvoorbeeld met de Powerwall 2 in combinatie met een innovatief zonnedak, dat het bedrijf samen met SolarCity heeft ontwikkeld, het elektriciteitsverbruik van elke woning efficiënt maken. Bijzonder aan deze vinding is het zonnedak, dat is bezaaid met ‘onzichtbare’ zonnepanelen. Dat moet de drempel bij vastgoedeigenaren en particulieren weghalen om zonnepanelen te plaatsen. Doordat het onzichtbare zonnedak van glas is gemaakt, zegt Tesla de levensduur van de daken te kunnen verlengen ten opzichte van traditionele daken.

Met de Powerwall kun je trouwens als huiseigenaar ook geld verdienen. Eneco is onlangs bijvoorbeeld begonnen met het opzetten van CrowdNett, een netwerk van 400 huishoudens die hun elektriciteit die zij opwekken via zonnepanelen en opslaan in hun Tesla Powerwall kunnen terug verkopen.

De duurzame toekomst ziet er interessant uit met Tesla. We hebben afgesproken om als NVDE actief samen te werken bij de stimulering van elektrisch rijden, de opslag en flexibiliteit van ons energiesysteem, het stimuleren van zonne-energie en de toekomst van het salderen.

Lees meer over Tesla.


Misschien ook interessant

Jilles van den Beukel (Haags Centrum voor Strategische Studies): “Snelle vergunningverlening en consistent beleid voorwaarden voor de Europese energietransitie”

Jilles van den Beukel (Haags Centrum voor Strategische Studies): “Snelle vergunningverlening en consistent beleid voorwaarden voor de Europese energietransitie”