Pleidooi voor vasthouden aan invoerdatum nulemissiezones

24 oktober 2024

Dinsdag 22 oktober riep de Kamer per motie op tot uitstel van de invoering van nulemissiezones door gemeenten. De staatssecretaris doet er goed aan niet mee te gaan in deze oproep en de bevoegdheid te laten waar deze thuishoort: bij de gemeenten. NVDE kijkt met verbazing en zorgen naar de politieke strijd over zero-emissiezones. Net als andere branche- en maatschappelijke organisaties (Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex , Rai Vereniging, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland, Koninklijke OnderhoudNL) roept de NVDE de staatssecretaris op om ondernemers en gemeenten te ondersteunen in plaats van dwars te zitten bij de invoer. Er is hard gewerkt aan de voorbereiding en er zijn ruime en ruimhartige vrijstellingen en overgangstermijnen afgesproken. Stop dus met twijfel te zaaien rondom de invoering! 

Vanaf 2014 zijn bedrijven, overheden en kennisinstellingen druk bezig geweest met verduurzaming van stadslogistiek, via de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES). De zero-emissiezones zijn hier onderdeel van. Invoering leidt tot een grote verbetering van luchtkwaliteit en een daling van CO₂-uitstoot. Voor ondernemers heeft overstappen op emissievrije voertuigen ook voordelen, waaronder de lagere kosten voor een emissievrij voertuig over de gehele levensduur gerekend.

De afgelopen vijf jaar stonden in het teken van de voorbereidingen. Zo werken leden van de NVDE (nog steeds) hard aan de laadinfrastructuur. Er zijn verder landelijke toegangsregels afgesproken die gelden in alle gemeenten die een zone invoeren. Ook is er een overgangsregeling afgesproken: alleen de meest vervuilende dieselbusjes en vrachtwagens worden geweerd, de schoonste busjes mogen nog enkele jaren blijven rijden in de zones. Voor sommige voertuigen geldt een vrijstelling (bijv. kermisvoertuigen of voertuigen met een speciale laadkraan). Daarnaast kunnen ondernemers gebruikmaken van ontheffingen, bijvoorbeeld als ze minder dan twaalf keer per jaar een zero-emissiezone ingaan of financieel de stap niet kunnen maken.

Onderzoeksbureau Berenschot liet in een onafhankelijke toets al zien dat het beleid gebalanceerd en redelijk is. De belangen van ondernemers maken dus al het hele invoeringsproces deel uit van de afwegingen. Uiteraard neemt NVDE de zorgen van ondernemers serieus, bijvoorbeeld die rondom laadinfrastructuur. NVDE werkt hard aan het oplossen van de problematiek hieromtrent, onder meer via de Nationale Agenda Laadinfrastructuur en door bijvoorbeeld te pleiten voor netbewust laden om congestie tegen te gaan.

Betrouwbaar beleid belangrijk, last-minute uitstel onwenselijk voor bewoners en ondernemers
De beslissing om over te gaan tot invoering ligt bij gemeenten. Het is een teken van slecht bestuur om twee maanden voor de invoering nog zaken te veranderen. Niet alleen voor inwoners en bezoekers die lijden onder slechte luchtkwaliteit raken hierdoor gedupeerd, maar ook ondernemers die investeringen hebben gedaan om zich voor te bereiden. Er zijn al ruim 32.000 elektrische bestelbussen en 1000 elektrische trucks aangeschaft. Daarnaast kozen de afgelopen jaren veel ondernemers ervoor een Euro 4 of Euro 5 te vervangen door een Euro 6 bestelbus, die nog tot 2028 in de zones mogen komen. Al deze ondernemers worden benadeeld bij uitstel. Ook ondernemers die specifieke zero-emissie diensten hebben ontwikkeld kunnen in gevaar komen en op de rand van faillissement komen te staan.

Partijen die zeggen dat ze uitstel willen omdat niet iedereen kan meekomen, zorgen zo juist voor de faillissementen. Het is daarom belangrijk politiek Den Haag gemeenten steunt bij het invoeren van beleid dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare samenleving, waarbij oog is voor de ondernemers die beïnvloed worden door het beleid. Zo toont de overheid zich een betrouwbare partner voor bewoners en ondernemers en faciliteert ze de invoering van zero-emissiezones, in plaats van deze te blokkeren.


Misschien ook interessant