Subsidie maakt elektrische auto’s bereikbaarder voor particulieren

4 maart 2020

Vierduizend euro subsidie voor een nieuwe en tweeduizend voor een gebruikte elektrische auto. Particulieren kunnen deze subsidie naar verwachting vanaf 1 juli aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Het gaat om auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. Met deze subsidie wordt een afspraak uit het Klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat schrijft minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) vandaag aan de Tweede Kamer. Het voorstel voor de subsidie wordt, na de consultatieronde, waarschijnlijk in mei definitief. “Deze subsidie maakt elektrische auto’s bereikbaarder en zorgt zo voor minder CO2 en schonere lucht. Al die ‘accu’s op wielen’ zijn ook welkom als back up voor zon- en windenergie.” aldus Olof van der Gaag.

Regeling voor betaalbare elektrische auto’s
De regeling is bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.
Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft het 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.

Meer zekerheid over batterij gebruikte auto’s
Naast de aanschafprijs is onzekerheid over de levensduur van de batterij voor veel mensen een drempel. Fabrikanten geven momenteel bij nieuwe auto’s al ruime garantie op de batterij. Voor gebruikte auto’s valt de batterij onder de normale BOVAG garantie. Kopers kunnen de garantie vaak uitbreiden als ze dat willen. Om mensen bij aanschaf meer zekerheid over hun batterij te geven, is nu afgesproken dat de BOVAG werkt aan een uniforme batterijcheck.

Verbeterpunten van de subsidie

De NVDE ziet echter ook verbeterpunten voor de vormgeving van de aanschafsubsidie. De twee belangrijkste eisen van consumenten aan een elektrische auto zijn de prijs en de actieradius. Het is niet uit te leggen dat een auto van 44.000 euro met een bereik van 200 km wel subsidie krijgt, en één van 46.000 euro met een bereik van 400 km geen. Het is veel efficiënter het prijsplafond mee te laten lopen met het rijbereik van de auto; zo worden de fabrikanten beloond die tegen de laagste kosten de meest volwaardige EV in verschillende segmenten op de markt weten te zetten. De NVDE zal zich voor een dergelijk beleid blijven inspannen. Daarnaast ziet de NVDE het als een omissie dat alleen individuele particulieren gebruik kunnen maken van de aanschafsubsidie, waardoor autodeelcoöperaties buiten de boot vallen.

Klimaatakkoord
In het Klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is. Er kan onder de regeling dus niet meer geld worden uitgekeerd aan subsidies.
Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit en dragen daarmee bij aan het klimaat en de schone lucht. Ook wordt er hard gewerkt aan de andere voorwaarden om elektrisch te kunnen rijden. Er komen veel laadpalen bij en er wordt geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast  wordt gewerkt aan goede recycling en verantwoord gebruik en productie van batterijen.

Bekijk hier de regeling en internetconsultatie


Misschien ook interessant

Jilles van den Beukel (Haags Centrum voor Strategische Studies): “Snelle vergunningverlening en consistent beleid voorwaarden voor de Europese energietransitie”

Jilles van den Beukel (Haags Centrum voor Strategische Studies): “Snelle vergunningverlening en consistent beleid voorwaarden voor de Europese energietransitie”