Dinsdag 11 februari vond het succesvolle vraagcreatie-evenement plaats. Een propvolle zaal met honderdvijftig man uit de volledige keten: met zowel bedrijven die duurzame energie produceren, als de leveranciers en afnemers ervan. Energie-Nederland, VNO-NCW, Invest-NL, VNCI en NVDE boden een studie van Deloitte aan Karlo Van Dam aan, directeur Verduurzaming Industrie van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. De studie zet vraagcreatie centraal: hoe kunnen we zorgen dat er markten ontstaan voor producten gemaakt met groene energiebronnen en duurzame grondstoffen, zodat bedrijven met verduurzaamde productie een toekomst in Europa hebben?
Europa heeft de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan hoge duurzaamheidseisen. Dit beleid richtte zich vooral op de producenten van energie, en niet op de consumenten van eindproducten. Het gevolg is dat consumenten voor de goedkopere fossiele optie kiezen en groene bedrijven in Europa de concurrentie verliezen tegen vervuilende bedrijven elders. Het aangeboden rapport, opgesteld in opdracht van Invest-NL en Energie-Nederland, laat zien dat gerichte regelgeving en beleidsmaatregelen essentieel zijn om de vraag naar groene waterstof te stimuleren. Vraagverplichting is het meest effectief wanneer ze zo ver mogelijk in de keten, richting de eindgebruiker, worden ingevoerd. Een stabiele en voorspelbare vraag kan de financiering en verdere ontwikkeling van groene waterstofprojecten bevorderen. Zo komen nieuwe markten tot stand, en verduurzamen we niet alleen de energievoorziening van grote industrieën, maar ook hun productie.
Karlo van Dam reageerde enthousiast op het rapport en de coalitie van bedrijven: “Vraagcreatie moet wat Nederland betreft een belangrijk onderdeel worden van de Europese Clean Industrial Deal. Laten we samen de economie vergroenen én daarmee ook onze industrieën aan nieuwe groene verdienmodellen helpen!”
Lees hier de studie van Deloitte: ‘Mobilizing consumer demand for green hydrogen-based products’.